Tuesday, December 24, 2019

CUTI-CUTI DHAKA, BANGLADESH


RENUNGAN DARI DHAKA
12 HINGGA 17 DISEMBER 2019

Permusafiran ke Dhaka memberi 1001 keinsafan dalam diri saya. Menyaksikan kegigihan, kekentalan dan keperihan bekerja insan-insan gigih untuk terus hidup dalam sebuah negara yang miskin. Ya, mereka rajin. Mereka buat apa sahaja pekerjaan even menjual telor rebus di tepi jalan atas kereta sorong.

Persepsi orang kita bila sebut Bangladesh adalah betul. Mereka pengotor, berbau, hitam, suka meludah. Namun ada juga sisi hebatnya mereka. Saya mengambil pengajaran dari kedua-dua sisi yang saya lihat. Negatif dan positif.

BERSIH

Itulah benda pertama yang saya saksikan bilamana menjejak kaki ke bumi Dhaka. Pengotornya mereka, masyallah, memang tak terkata. Itu penyebab mereka tidak akan maju. Beberapa kali saya mempersoalkan tourist guide kami, Manni Rahman, Why your country so dirty…. This is tourist attraction, why there are so many rubbish in the lake. Dia kelihatan malu sendiri. Bangladesh tak akan menjadi sebuah negara yang maju. Mustahil. Kerja berat Menteri Pendidikanya ialah mendidik anak bangsanya untuk menjaga kebersihan. Tugas Menteri Alam Sekitar ialah merancang sistem pembuangan sampah yang lebih teratur. Premis kedai mereka bersih. Jika ada sampah, mereka tidak kutip, tetapi menyapunya ke kedai sebelah. Tidak akan selesai masalah sampah di negara mereka jika ada sikap sebegini. Besar pengajaran yang saya dapat hanya dari kata kunci bersih.

Berlilin menjual kacang

Telur rebus


RIKSHAW
Benda hebat yang saya lihat dan naiki di Bangladesh ialah rikshaw. Negara miskin lain yang saya pernah kembara seperti India, Indonesia, Sri Lanka, Vietnam, tidak ada kenderaan rikshaw ni. Ketika dalam uber yang saya naiki, setiap kali berselisih dengan rikshaw, saya akan lihat kekuatan urat betis pengayuh rikshaw yang tegang, mengira berat orang yang menaikinya, masyallah.... kuatnya mereka. Saya agak saspen bila mana ketika saya menaiki rikshaw dari Lalbagh Fort ke Star Mosque, seorang tua yang kurus, berpakaian putih, barambut dan berjambang putih, menerima permintaan kami untuk membawa menaiki rikshawanya. Susah hati melihat si tua ini cuba mengayuh rikshaw membawa beban kami suami isteri. Mampukah dia. Insaf rasa. Kami mengira berat kami berdua. Allah, kasihanya. Namun saya bersyukur kerana rupanya rikshaw si tua ini menggunakan kuasa letrik. Dia tak perlu mengayuh keras membawa kami. Fuhh lega. Mereka lebih selesa mengayuh rikshaw dengan memakai kain pelikat atau dhoti. Di Bangladesh tidak ramai yang obesity..

syok naik tapi jalan berdebu

rikshaw

Saya lebih selesa menyetor segala gambar permusafiran menggunakan media social Instagram. Jemput ziarah ke Instagram saya: norazlindaamir

No comments:

Post a Comment